dilluns, 14 d’octubre del 2013

1. JUSTIFICACIÓ PEDAGÒGICA 9/10/2013

La classe de tercer de la nostra escola es disposa a fer un hort des de zero. Es tracta d’un projecte que en cap cas en prendrà temps de dedicació a les matèries curriculars, doncs realitzarem les tasques com a recompensa a la feina ben feta i de forma voluntària.
A continuació, es mostra la justificació pedagògica de la finalitat de fer un hort escolar. Es tracta de formar alumnes competents.

Treball de les diferents competències bàsiques:

a) Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Aprendrem vocabulari específic relacionat amb la natura i l’entorn proper. A més, es procurarà que l’alumnat tingui la possibilitat de narrar l’experiència, ja sigui a nivell oral i/o escrit.

b) Competència artística i cultural
El món de l’agricultura està fortament relacionat amb la forma de vida i la cultura ceretana. L’alumnat haurà de realitzar croquis sobre la disposició i planificació de l’hort.

c) Tractament de la informació i competència digital
Caldrà cercar a Internet la informació necessària per dur a terme el projecte i solventar els dubtes que ens vagin sorgint. D’altra banda, anirem confeccionant aquest bloc.

d) Competència matemàtica
Per dur a terme un projecte com aquest, serà determinant aplicar els coneixements matemàtics al nostre abast. Prendrem mides del terreny i aplicarem càlculs matemàtics quan la situació ho requereixi, tot i que la nostra intenció és que l’hort tingui un cost econòmic mínim.

e) Aprendre a aprendre
Hi pot haver una forma millor per aprendre que afrontant situacions i problemàtiques reals? L’alumnat haurà de ser capaç de buscar solucions efectives a problemes reals. A tall d’exemple, com preparar el terreny sense maquinària, què fer davant les gelades, com seguir endavant sense dotació econòmica i a base d’enginy, com i de qui aconseguir bons consells...

f) Autonomia i iniciativa personal
Es fomentarà que els i les alumnes facin coses per ells mateixos, enlloc de ser el mestre qui els dirigeixi en tot moment. La intenció és il·lusionar-los envers l’aprenentatge vivencial. Per fer-ho, serà imprescindible la motivació dels membres de la classe. En cas que aquesta no es produeixi, s’optarà per abandonar el projecte, doncs en cap cas ha de suposar una càrrega afegida al dia a dia del curs escolar.

g) Coneixement i interacció amb el món físic
Aprendrem conceptes sobre el món vegetal, doncs s’intentarà donar raonament científic als conflictes que es produeixin en el camp de treball. A més, prendrem consciència dels factors climatològics i meteorològics a les nostres contrades. Aquesta experiència ha de complementar de forma específica l’àrea de coneixement del medi.

h) Social i ciutadana
No forçarem cap situació, però estem obert a la interacció de tota persona externa a la nostra classe. És a dir, acceptarem (i demanarem) tota ajuda de persones enteses en la matèria que vulguin cooperar amb nosaltres.
A més, l’experiència pot resultar altament efectiva per enfortir els vincles dels membres de la classe a través de l’anomenat treball cooperatiu. Tot plegat ens ha de servir per unir més i millor el grup.

En definitiva, no pretenem aconseguir un gran camp de cultiu ni obtenir cap mena de benefici material. L’autèntica finalitat de fer un hort serà unir esforços i il·lusions per tal de potenciar el treball en equip, alhora que aprenem i prosperem com a individus.

Per tant, tenim l’èxit garantit. Sigui quin sigui el resultat del nostre treball, haurem potenciat el nivell competencial dels alumnes de tercer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada